Autonieuws

Eerste impressie BMW iX: elektrisch slagschip uit Beieren

Vandaag deelt BMW de iX met de wereld. Maar er stond al een paar weken een iX op Nederlandse bodem. Wij mochten de iX xDrive40 onder embargo aanschouwen in BMW’s ‘Closed Room’. In dit artikel vertellen we alles over de eerste impressie van de BMW iX, en de details die BMW’s elektrisch slagschip speciaal maken.

Eerste impressie BMW iX

Op het eerste gezicht is de iX een kolos op wielen. Zijn afmetingen hebben veel gemeen met andere telgen uit de X-familie van BMW. Zo is hij qua lengte (4.953 mm) en breedte (1.967 mm) ongeveer gelijk aan de maten van de X5, het dak zit op ongeveer dezelfde hoogte (1.695 mm) als die van de X6. Bovendien is de wielbasis vergelijkbaar met die van de X7.

Rechterachterzijde BMW iX
Achterzijde BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive40 en iX xDrive50

Om te beginnen komen er twee varianten op de markt. De de iX xDrive40 en de iX xDrive50; de eerste daarvan is de instapversie en de tweede de krachtigere variant. Later komt er ook nog een sterkere M-versie. De eerste twee modellen zijn standaard voorzien van twee elektromotoren, xDrive vierwielaandrijving en allerlei rijhulpmiddelen. De elektromotoren komen in verschillende variaties op de markt

Prestaties BMW iX

De BMW iX xDrive50 krijgt 523 pk, waarmee hij in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u knalt. Het 105 kWh accupakket biedt 630 kilometer actieradius (WLTP). De BMW iX xDrive40 heeft 326 pk en daarbij duurt het 6,1 seconden voordat de teller op 100 km/u staat. Het 71 kWh accupakket resulteert in een maximaal rijbereik van 425 kilometer (WLTP).

Voorzijde BMW iX, dichte frontgrille
Ook de iX heeft de toonaangevende grote frontgrille overgenomen

Hoe realiseert BMW die actieradius?

Hoe krijgt BMW het voor elkaar om zo’n uit de kluiten gewassen auto een grote actieradius te geven? Dat zit ‘m in twee factoren: gewicht en aerodynamica. De gewichtsreductie wordt vooral gerealiseerd door het karkas: dat is gemaakt van aluminium, versterkt met koolstofvezel.

Op het gebied van aerodynamica heeft BMW wat slimme foefjes toegepast. BMW de luchtstroom rondom de iX geoptimaliseerd met een vlakke bodemplaat, dichte frontgrille en dichtgewerkte velgen. Daardoor heeft de iX een ongekend lage Cw-waarde van 0,25. De iX scoort zelfs beter dan de strak vormgegeven BMW i8; die laatste heeft een Cw-waarde van 0,26.

Omhoogklappend BMW-logo in de neus van de BMW iX
Om ruitensproeiervloeistof bij te vullen hoef je de motorkap niet te openen, het reservoir zit onder het BMW-logo
Open deurgreep BMW iX, linker voorportier
De deurgreep bestaat uit een open gat, met een drukknop aan de binnenzijde

Duurzame kenmerken interieur

Zoals meer Duitse premium-merken dat doen, heeft ook BMW bij het interieur gekozen voor een duurzaam thema. Zo hergebruikt BMW bijvoorbeeld afgedankte visnetten om de vloermatten van te maken. Daarnaast is het hout dat in het interieur verwerkt zit, voorzien van een FSC-certificaat. De lederen bekleding is gekleurd met plantenextracten uit olijvenblaadjes. De afdruk van een olijventwijgje op het dashboard doet de bijrijder aan dat detail herinneren.

Bestuurdersstoel BMW iX, iDrive curved display, cognackleurig interieur, zeshoekig stuur
Het hexagon-vormige stuur zat voorheen alleen in Concept-cars van BMW

Vernieuwd iDrive-systeem

Dat er oceaanafval in het interieur verwerkt zit, betekent niet dat dat er niet mooi uit ziet. Integendeel; het ziet er superluxe uit. Dat komt vooral door de doorzichtige knoppen in het interieur; die zijn onderdeel van het vernieuwde BMW iDrive. Daarnaast kom het nieuwe iDrive met een groot ‘curved display’ op het dashboard. Een leuk detail van de iX is dat de rijgeluiden tot stand zijn gekomen in samenwerking met filmcomponist Hans Zimmer. Wij zijn nu al benieuwd of de rijtest een rijdende bioscoopbeleving wordt.

Doorzichtige knoppen stoelverstelling en vergrendelknoppen BMW iX, Bowers & Wilkins speaker
Doorzichtige knoppen voor de stoelverstelling

Laden met de BMW iX

Het 105 kWh accupakket van de xDrive50 kan opgeladen worden met een 200 kW DC-lader. De 71 kWh accu van de xDrive40 moet het doen met een 150 kW DC-lader. Door het capaciteitsverschil is het echter in beide varianten mogelijk om de accu in iets meer dan een halfuur van 10-80% te laden. Net als bij de iX3 (zie rijtest) zitten de laadaansluitingen in de rechterdij van de auto. Ook zijn de contactpunten op dezelfde manier weggewerkt achter fraaie klikklepjes met een veersysteem.

Laadaansluitingen, klepjes AC en DC
Mooi afgewerkte laadaansluitingen, zoals we gewend zijn van BMW

BMW i en BMW M komen samen

Er zit een extra heftige M-versie in het verschiet. Over de iX M60 kunnen we nog niet veel schrijven, omdat hij pas in 2022 geïntroduceerd wordt. Naar verluidt komt er een 600 pk krachtbron in de iX M60. BMW i ‘intelligence’ en BMW M ‘Motorsport’ zijn natuurlijk de twee uitersten van BMW. Maar we hebben al eerder gezien dat elektrisch en sportief rijden goed samen kunnen gaan. In de BMW iX M60 en i4 M50 worden de twee verschillende werelden voor het eerst gecombineerd in één auto.

Rechterachterzijde BMW iX, openslaande achterklep, bagageruimte
Totdat we de iX mee mogen nemen voor een rijtest, zul je het met deze actiefoto moeten doen

Wereldwijde marktintroductie

In november 2021 komt de BMW iX wereldwijd beschikbaar voor de consument. Prijzen zijn momenteel nog onbekend. Wie na deze eerste impressie benieuwd is geworden naar de extra hete BMW iX M60, moet nog even wachten. De extra hete M-versie komt pas in 2022 naar Nederland.

Het bericht Eerste impressie BMW iX: elektrisch slagschip uit Beieren verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl